Το 'χε βάλει το τραγούδι σε ένα έργο, ναι, αλλά σε αυτή την εκτέλεση; Δε θυμάμαι. Έχει σημασία;
Για την εγκατάσταση τώρα, νομίζω την είχε σχεδιαστεί για τον μη χώρο. Σαν να αφουγκράστηκε ως χώρο που θα φιλοξενούσε το έργο το κενό ή τον οποιοδήποτε χώρο.
Το ποιοι θα σχεδίαζαν το χώρο που δεν υπήρχε ακόμα λοιπόν και το πως δεν θα είχαν καμία σημασία. Ίσως για αυτό και τα τεράστια Χ που δημιουργούν το Χ-ώρο, ανεξαρτήτως εξωτερικών συνθηκών.
Για τη μουσική του άλλου έργου που ακούγεται στην έκθεση υπάρχουν δύο ενδεχόμενα:
Α) ή θα ήταν πάρα πολύ δυσαρεστημένος ο Κουνέλλης αν το έβλεπε/άκουγε.
Β) ή δεν θα τον πείραζε καθόλου γιατί η εγκατάσταση είναι τόσο έντονη που σχεδόν την ακούς, και νομίζω νικά όλους τους γύρω ήχους.
Υ.Γ. Μπράβο και στον Γιάννη που τον πήρανε, κι ας μην ξέρω ποιόν εννοείς!! (Βγάλ' τον μια φωτογραφία)
Valentina//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Οχι, οχι, φυσικά δεν ηταν σ' αυτη την εκτέλεση - εμένα μ' αρεσε αυτη και τη βάζω συνέχεια :-)
Ουτως ή άλλως δεν χρησιμοποιουσε ο Κουνέλλης ήδη ηχογραφημενες εκτελέσεις. Εναν άντρα να το παιζει σε ενα πιάνο ειχε βάλει.
https://www.designboom.com/art/jannis-kounellis/?fbclid=IwAR1tGaDY15Hu4TzxKlOpTe2VBRKZsboO5_Nev9VcRIXKsxONSpo1r6EdBNA
Με το που το ειχα δει αυτό, είπα Ω τι ωραίο! Ένας άντρας παίζει πιάνο στην έκθεση! Ναι, αλλά τι παίζει; Το ‘Va pensiero’ απ' το Nabucco. Όπερα, ωραία! Αλλά γιατί; Είναι ο χορός των Εβραίων σκλάβων που θρηνούν για την πατρίδα τους. Α, ώστε αφορά τους Εβραίους; ρώτησα κάτι φίλους Ιταλούς που ήταν μαζί μου. Όχι, εμάς, μου είπαν, αφού σχεδόν δύο αιώνες τώρα ειναι για τους Ιταλούς συνθηματικό σύμβολο αντίστασης στο "ξένο ζυγό" (έτσι μου το είπαν).
Το 2007, όταν στήνονταν η έκθεση με το πιάνο που έπαιζε εκείνο το κομμάτι, η κρίση που θα μάστιζε την Ιταλία ως μία από τις χώρες PIIGS, έχει μόλις ξεσπάσει. Τελικά και στην τέχνη (όπως παντού) διαβάζουμε βάσει όσων γνωρίζουμε. Η απάντηση στο "Τι κοιτάω" ξεδιπλώνεται αδιάκοπα....
Μη χωρος πάντως δε νομιζω ότι υπάρχει τελικά... Αν συγκρινεις τις φωτογραφίες θα δεις απειρες διαφορες που επιβάλλονται απο το χώρο. Στη μια οι σταυροί ανοίγουν, στην άλλοι κλεινουν. Στη μία τα φωτα ειναι εκτυφλωτικά επειδή το ταβάνι ειναι κοντά, στην άλλη το φως εχει το χωρο να γεννησει πολλαπλές σκιές. Το θέμα του χωρου νιώθω ότι δεν απαντάται τόσο εύκολα...
Συμφωνώ με τα ενδεχόμενα που θέτεις, ναι!- ποιος να ξέρει ποιο ειναι το σωστό!
Το Γιάννη δεν τον έχω εδω για να στον δείξω... Αχ.
[*Αν εχεις όρεξη, για την πολιτική σημασία του ‘Va pensiero’ δες εδω ~
https://www.theguardian.com/music/2013/oct/07/verdi-the-revolutionary-separate-fact-from-fiction?fbclid=IwAR3g2d8ICURxhlCVNxHvfpF5DQJWe9Q1rHSdAK0pZuvErMPtGVq32yk_bhQ]
Ε. Αφο
Αγαπητή Αφο Με συνδέουν ήδη τόσα πράγματα μαζί σου, όμορφα πράγματα και σκέψεις, σε μια δύσκολη -και για μενα- περίοδο και με συνοδεύουν γλυκά, σαν πρωινό χαμόγελο. Ας μιλήσουμε λοιπόν για το Βάρος των πραγμάτων. Και τι κάνουμε για αυτό. Μπορούμε να το αφήσουμε ως έχει, στη θέση του, να θυμίζει την στιβαρή πορεια της ζωής. Η μπορούμε να το αλαφρυνουμε, με μία μας κίνηση, με ένα μας άγγιγμα, ένα αναπάντεχο δώρο. Δεν σου έχω πει ακόμα, την πρώτη αισθηση/θυμιση που μου προκάλεσε το έργο του Κουνέλλη. Λοιπόν μου εφερε από την πρώτη στιγμή στο μυαλό το μνημείο της γενοκτονίας των Αρμενίων, που βρίσκεται στο Ερεβάν και ειχα την τύχη να επισκεφτώ σε ένα παλιό μου ταξίδι. Σε τριγυρίζουν βαριά αντικείμενα/πλαίσια και εκεί και στο κέντρο, μια εστία, ένας βωμός, να φυσάει ψηλά την μνήμη, να αντέχει στον χρόνο. Γι αυτό πήγα να δω το έργο στο ΕΜΣΤ απο κοντά, για να νιωσω εάν η αίσθηση που είχα βιώσει τότε, συο μνημείο, γειτνιάζει_ναι, λοιπόν, ειναι η αλήθεια του κόσμου μας, βαριά και ελαφριά μαζί Δ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου